Arequipa - Chivay - Puno - Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tessa Bakker - WaarBenJij.nu Arequipa - Chivay - Puno - Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tessa Bakker - WaarBenJij.nu

Arequipa - Chivay - Puno - Bolivia

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 April 2013 | Bolivia, La Paz

Zoo vanacht net terug gekomen van een top reis!!
En dat gaan we natuurlijk even delen....

Arequipa & Chivay

Vorige week donderdag, na het inleveren van mn onderzoeksvoorstel, meteen mn tas gepakt en m gesmeerd samen met een vriendinnetje uit Duitsland. Eerst gingen we met de bus naar Areruipa (10 uur reistijd) , en daar als echte backpackers op alle prijzen gelet en een zo goedkoop mogelijk hostel gezocht. Was overigens gelukt was, met een super leuk binnenplein! Arequipa had echt super mooi weer dus veel aan het zonnen geweest en nog naar een uitkijkpunt geweest, riviertje bezocht, gerelaxed in het park en s' avonds nog eff een biertje gehaald in een cafeetje. niks mis mee! De dag erna sochtends met de bus naar Chivay, een klein stadje/dorpje waar de Colca Canyon vlak bij is. Zaten we voor 3 euro in een hostel met een grote kamer voor onzelf. daarna zijn we gaan hiken maar we bleken dus al verkeerd te zijn gelopen. Toen staan liften en we hadden mazzel; konden met een lokaal busje meerijden. In het volgende dorpje hadden we een gozer ontmoet die bij een soort zwembad werkt die net nieuw is. Dus wij korting geregeld en bij hem in de auto gestapt. Dat zwembad was verwarmd met natuurlijk bron water uit de rivier, echt heerlijk. Het zat ook midden in de bergen dus we hadden prachtig uitzicht. Mazzel gehad met deze spontane ontmoeting!
'S avonds pilsjes gedronken op het balkon van het hostel en s ochtends vroeg naar de colca canyon. Onderweg zag je heel veel cactussen op de muren... en dat fungeerd dus als prikkeldraad haha. De gids vertelde ook dat er alleen een gevangenis is voor dieren. Dus als jouw koe/ezel/paard op iemand zn veld het mais staat op te eten, gaat hij in de gevangenis en moet jij dokken als je hem terug wilt. En anders word hij opgegeten.
Bij de canyon had je hele grote condors, echt gaaf om te zien. De colca canyon is trouwens dieper dan de grand canyon maar niet groter.
Terug in het hostel een powernap gedaan en daarna terug met de bus naar arequipa. Eenmaal daar heeft saskia me helaas verlaten. Zelf heb ik nog een nachtje geslapen in arequipa en de dag erna ging ik met de bus naar Puno. Wat opviel aan arequipa was dat er veel mensen waren met cowboy hoeden en ook veel ouderwetse vrachtwagens, helemaal opgeknapt.
Had eigenlijk naar Copacabana gewilt (bolivie) maar hier waren stakingen dus was helaas niet mogelijk. Puno en Copacabana liggen allebei aan het titicaca meer, het hoogst liggende meer op aarde.. ben eff vergeten hoe hoog het lag.
Aangekomen in puno dacht ik; oke.... en nu? Maar had al snel een toertje geboekt naar de floating islands en een hostel.
De floating island zijn drijvende eilanden op het meer, waar de lokale bevolking nog steeds woont (zeggen ze). Maar daar geloof ik helemaal niks van. Alles leek net een toneelstukje, en was erg toeristisch opgezet. Volgens mij gaan ze savonds gewoon terug naar de stad. Dat was dus een beetje een tegenvaller. Het eten en de warme douche waren het beste van de dag!

Bolivia

De dag erna s ochtends met de bus direct naar La paz, de hoofdstad van bolivië. Was wel grappig aangezien de bus echt super luxe was, en op de beneden verdieping zaten eigenlijk alleen Nederlanders. In de bus heb ik ook Bas en Rudy ontmoet en met hun ben ik doorgereist in bolivia. Tussen peru en bolivia even de paspoorten gestempelt. Kwam achteraf wel goed uit dat ik naar bolivia ben geweest want het visum in peru was maar 90 dagen en daar had ik niet genoeg aan! Heb nu nieuwe 90 dagen. Eenmaal in de stad zijn we uit eten geweest voor 60 cent haha wat een giller!! De stad was trouwens niet echt bepaald schoon, en erg lelijk eigenlijk. Misschien een paar oude kerkjes enzo maar de stad was niet echt mooi. S avonds zijn we uitgeweest, naar een club genaamd mongols of zoiets hahah dat beloofde wat. Er waren een aantal gekken aanwezig dus was best leuk. Daarna zijn we met de taxi naar een 1 of andere wazige bar geweest, route 36. Daar stond coke op het menu zegmaar en kon je aan de bar bestellen. Iedereen zat ook aan tafeltjes. Waren trouwens redelijk veel toeristen, en t schijnt dat de prijs van de coke ook niet echt goedkoop was. Omgerekend iets van 20 euro per gram? Wat in peru veel goedkoper schijnt te zijn. Maarja zal er ook vast van af halen of je het op een toeristische plaats koopt of op straat.
Woensdag gerelaxed en savonds 12 uur lang in de bus om naar Uyuni te gaan (de zoutvlaktes). Daar s ochtends aangekomen, ontbeten en een tripje geboekt naar de zoutvlaktes. Deze zijn 240km2 groot en 8 meter diep! Echt super gaaf om te zien. Moet wel zeggen dat ik erg blij was met mn zonnebril, anders had ik zeker weten blind geweest. En door de wind was het niet erg warm, maar teruggend in de bus was mn hoofd een tomaat, zo rood en verbrand. s avonds gingen we weer terug naar La paz en daar sochtends weer aangekomen. Toen de death road geboekt samen.
Er waren 2 dingen die ik MOEST doen in la paz; the death road en de gevangenis bezoeken. Dus smiddags dingen we dat tweede proberen.
Een taxi gepakt naar san pedro, midden in de stad, waar de gevangenis was. De taxi wou voor dat we daar waren al afrekeken en zo snel mogelijk weg. beetje vreemd. Toen we daar waren kwamen er allemaal schoolkindjes te gevangenis uitlopen, die hun papa hadden opgezocht denk ik. Dat is het rare aan deze gevangenis. De vrouwen en kinderen van de gevangenen wonen er ook, of dat mogen ze in ieder geval. Die gaan overdag werken of naar school en komen savonds gewoon weer terug. De gevangenis schijnt een wereld op zich te zijn, want je moet je eigen cel betalen. Dus als je goed werk heb binnen de gevangenis (tattoeerder, restaurant eigenaar of wat dan ook) of als je gewoon rijk bent door alle illegale handel waardoor je bent opgesloten, kun je een luxe cel hebben met alles erop en eraan. Het schijnt er binnen een complete wereld te zijn. Binnen zijn geen bewakers te vinden, dus de gevangenen kiezen hun eigen toezichthouders zegmaar. Overigens schijnt er overdag geen criminaliteit te zijn, vanwege de vrouwen en kinderen. S nachts wordt dit allemaal uitgevochten.
Maar goed wij gingen dus naar de bewakers toe buiten (gewoon politie). Officieel is het verboden de gevangenis te bezoeken, tenzij je specifiek voor iemand komt. maar op internet lees je zooo veel dat mensen het hebben gezocht tegen wat betaling... Dus wij dachten oke prima gaan met de banaan. De bewaker zei dat we een naam moesten hebben en dat het dan wel goed zou komen. Dus wij naar het plein en toen had Rudy aan een vrouwtje gevraagd of zij connecties had. Dus wij terug met die naam en konden er alsnog niet in, nu stond er een ander en die zij dat we samen met een lokaal iemand diegene moesten bezochten. Waarschijnlijk hingen we ook gewoon te lang rond, of hadden we het geld eerst aan moeten bieden... maar goed het was niet gelukt.
De dag erna de death road gedaan. Dat was echt zooo super fet!!
Haha is toch bruut als je kan zeggen dat je de meest gevaarlijke weg op aarde heb overleefd. Het weer was helemaal top, de gids was super leuk en de groep was erg gezellig. We waren met 16 in totaal. In het begin was de weg breed en verhardt, dat was goed want dan kon ik even wennen, had nog nooit gemountainbiked namelijk. Wel verdacht dat we geen knie en elleboog beschermers hadden.
Daarna kwamen we bij de echte dead road, een smalle weg, niet verhardt dus vol stenen en troep. Was wel geinig om te zien al die mist die erom heen hing. Het meeste van de weg waren afdalingen, we hebben in totaal dan ook 3500 meter afgedaald. Dus het werd ook steeds warmer onderweg. soms vond ik het best eng, want het ging gewoon heel snel. Soms ging me achterband ook een andere kant op. En onderweg een aantal mensen zien vallen en toen dacht ik wel even van shit... Maar op het eind was het juist een fette kick en zat ik met een big smile op die fiets. Voor me was een groepje die gingen zoooo snel, die kon ik niet bijhouden. Daarna een tijdje niemand en toen kwam ik, en daarna weer een tijdje niemand. We moesten onderweg ook nog 2 riviertjes oversteken haha en onder watervalletjes door. Wat trouwens wel echt wazig was, je moest aan de linkerkant van de 'weg' fietsen, tegenliggers op de rechterkant. En dat terwijl de afgrond aan de linker kant was..... Dus vaak reed ik gewoon in het midden of aan de rechterkant totdat er iets aan kwam. Aan het eind van de tour met zn allen aan de pils en toen een stukje verder gereden met de auto naar een rivier. Daar even lopen baden (voor zover als het kon, vanwege de sterke stroming). En daarna lekker gegeten en biertjes gedaan. Vanaf deze plek gingen we met ze allen terug naar la paz in een busje. Iedereen voor onderweg nog drank gescoord en we hebben echt dik lopen feesten in de bus! Muziek aan, biertjes erbij, op een gegeven moment mensen zelfs te strippen hahah was echt lache. Wat zal de chauffeur wel niet gedacht hebben. Daarna toen we in la paz waren, na 3 uur, was eigenlijk iedereen wel dronken en zijn we de bus uit gerold. Daarna zijn we nog naar een party hostel gegaan voor een drankje, daar hadden we afgesproken met de groep. Maar was er eigenlijk best snel mee aan dus lag er om 2 uur al in. De dag erna terug naar cusco gegaan.
Jeetje had cusco echt gemist, ookal was het maar anderhalve week... Mar ook omdat er wat minder leuke dingen waren gebeurd en ja ik weet het niet. Wou gewoon terug naar Cusco! Maar al met al, mede dankzij bas en rudy en de super leuke tripjes, Echt een top reisje gehad!!!
Oja en elke dag zaten we mooi hamburgers te eten want die kon je op straat kopen voor 30 cent.. echt LEKKER dat die waren!!!! Ongelofelijk. Mis ze nu al.

Oja en precies toen ik terug kwam kreeg ik een email dat ik een GO heb voor me afstudeer opdracht voorstel, dus dat komt allemaal net mooi uit.
In cusco gaat het verder ook allemaal nog prima. Het weer wordt ook steeds beter. Ben best bruin maar af en toe begin ik te vervellen das dan wel weer jammer haha.

Nou genoeg getypt! Duurde wel 3 kwartier of zo!!! Waarschijnlijk ben ik weer de helft vergeten te vertellen maar goed
Adiossssss

• 08 April 2013 - 20:47

Linda:

Super verhaal. Fijn dat je een geweldige reis hebt gehad. Ik mis je wel hoor. Als we beide in Nederland zijn moeten we weer gauw wat afspreken! Dikke kus